Saturday, February 14, 2009

pengertian sebuah kehidupan...

seperti entry sebelum ini...seperti yang aku katakan...aku ingin berehat dari berblogging seketika... namun...dengan keadaan dan situasi aku di malam ini...benar2 membuatkan aku terpanggil untuk menulis sesuatu di sini...buat diri aku sendiri...untuk lepaskan segala yang terbuku...begitu berat ujian yg datang... begitu tiada yg mustahil di dalam hidup ini..walaupun sesama saudara..itu tiada erti nya lagi.. semuanyer telah goyah..kerana wang...kerana HARTA semata-mata...

apakah ertinya semua ini....selama ni.. aku hanya menonton kisah2 tersebut di kaca tv sahaja..namun sekarang...kisah2 ini benar2 terjadi dalam dunia realiti hidup aku sekarang....kerana harta hubungan saudara goyah..entah lah..aku pun xfaham....semuanya terjadi dengan sekelip mata..tanpa sedar..dan tanpa di sangka...aku xdapat nak menahan perasan kecewa aku...terlalu kecewa dengan sikap mereka2 itu...yang tidak berperikemanusiaan... namun apakan daya...hati..jiwa bergolak,bergelora menahan amarah dan kecewa...airmata xdapat dibendung lagi...cepat2 aku mendengar alunan al-Quran dan zikir untuk menenangkan jiwa... aku hanya mampu mendengar krn xdapat nk membaca...oleh sbb sedang 'cuti'... untuk menyejukkan hati...hanya itu yang termampu...baru lah hati ini lega..alhamdulillah....

edisi membuat asimen aku terhenti seketika...terbayang2 lagi akan peristiwa itu.. aku menanti keputusan pertemuan itu..adakah menyebelahi kami ini..ya Allah..tunjukkan lah kami jalan Mu yang benar.. tunjukkan la kebenaranMu ya Allah...kami amat2 memerlukan nya....aku tetap mempertahankan hak itu..demi setitik peluh usaha family aku...insyaAllah..kalau kita berada di jalan yang benar.. kenapa mesti nak takutkan akan kejahatan...

akan ku bawa jauh diri ini dari segala2nya..bukannya lari dari masalah..tapi lari dari manusia2 yang sebegitu...Allah maha adil..segala2 nya ada pembalasan....segala2 nya mengajar aku erti segala2 nya.. baru aku mengerti kini...tiada siapa yang harus di harapkan..melainkan diri sendiri...kena bangun sendiri meneruskan perjalanan hidup yang masih jauh ini...aku ingin pergi dari kehidupan ini....tapi walau ape pun yang terjadi...walau pahit mana sekalipun..itulah hakikat aku harus aku terima...walaupun aku tahu aku insan yang lemah untuk melawan semua ini....

hari semalam..pergi la dikau drp hidup aku..yg berlalu biarkan berlalu walaupun hari siapa lah aku hari ini....hari ini..bangun kan lah aku...bangkitkan lah aku untuk terus gagah meniti hari2 mendatang....wahai hari mendatang...tabah kan lah hati ini untuk menempuh hari2 mu itu yang lagi penuh pancaroba buat insan2 lemah seperti aku...ya Allah...kuatkan lah hati ini..tabahkan lah hati hambaMu ini...sesungguhnya tunjukkan lah kebenaran itu..seandainya kebenaran itu milik kami....

pergilah sejauh mungkin segala kekusutan ini buat sementara waktu...kerana aku akan menghadapi peperiksaan tak lama lagi....life is complicated..but life must go on! itulah pengertian sebuah kehidupan yang aku perlu merasa pahit manis nyer...yang perlu aku memahami dan mengerti segala2nya.

p/s: tQ for my rumate kerana menadah tinge buat aku mlm td... muaaahh.. i lap u..hehehe...jom sesama wat asimen...go go...chaiyok3!....


11 comments:

crescent said...

wahh sedeynya..
tabahkan hati tau..

'kerana harta hubungan saudara goyah'
golongan materialistik ni la susah nak bendung. isk terlalu sangat nak mengejar harta pun apa guna kan?

jangan patah semangat k :)
ramai lagi yg ada dibelakang kamu memberi sokongan
ingat tu :)

fafaz said...

sabar jew dgn karenah mereka..
sem0ga anda tabah sselalu..
:))

aDuKa イスラム教 said...

cite sedih tp ending cam hepi.. buat2 hepi kot.. huhuhu.. sabarlah menempuh dugaan hidup.. sesungguhnya segala dugaan yg melanda itu ada hikmah dan pengajaran disebaliknya.. wallahua'lam..

Muhafis said...

entry yg berat nie.. but ak suke bace kak.. semuga kite dpt hidup happily ever after.. amieen. =)

sEr0ja said...

::crescent::
thanxs byk2 tau..ye..insyaALLAH...ada org lain yg sntiasa berada di sisi kita...Allah swt sntiasa mndgr rintihan hati hamba2 Nya...
smga ini membuatkn semangat makin kuat...=]

::fafaz::
btl tu..kena sabar...dugaan hidup...

::aduka::
yela..kena epy2 skit..nk wat esemen..nk exam ni..xmbh perasaan tu terbwk2...btl dh tu...sgl2 nya ada hikmah sebaliknya...

::muhafis::
insyaAllah bahagia tu pasti ada......mekasih..=]

dR.SiLeNt said...

lumrah kehidupan..
krn harta snggup mlakukan apa shj..
smga anda tabah..
smga Allah mrahmati segalanya..
amin

sEr0ja said...

thanxs shahila...
dgn harapan dan doa..
begitulah jua hendakNya...

syariniey said...

..sangat tersentuh
tapi kamu seorang yang kuat dan tabah,
tidak seperti saya,
saya belajar sesuatu dari kamu :)
thank you fren

sEr0ja said...

syariniey....
same2 sahabatku...
semoga kite same2 tabah mengharungi
segala dugaan hidup..
perjalanan hidup masih pnjg utk kita lalui...ujian itu mematangkan diri kita.. be happy...be strong!

dakgilachoc a.k.a nani said...

BE STRONG dik..tiap yg berlaku ada hikmah disebaliknya :)

sEr0ja said...

ye kak..
thanks...smga akk pon sntiasa tabah,,no more ceday2 taw..=]