Wednesday, April 8, 2009

lebih mulia drp kita....

* Nasihat Imam Al- Ghazali


1. Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak-kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita.

2. Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat.

3. Jika berjumpa dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.

4. Apabila melihat orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui..

5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya.. renung2kanlah.....



ingin terbang bebas melihat keindahan dan keajaiban dunia...


**Jangan anggap buah mempelam hijau tiada manis nya...dan jangan anggap buah yang ranum tidak ada ulat di dalam nya...kadang2 ingin memilih teman jangan lah ibarat mahu meminum kopi..tapi memilih cawan kaca yang cantik..sedangkan kopi di dalam cawan yang cantik itu pahit...manakala kopi di dalam cawan plastik sangat berkualiti dan sedap rasa nya..kenali lah seseorang itu sedalam2nya...lain pandangan mata kita..lain pula hakikat dalaman siapa seseorang itu...-seroja**



13 comments:

naz said...

very nice word :) i learn smethg :)

Dee said...

menarik info ni..thx sharing..

PinQib said...

Bgus22,.

insap22..

sngat brmakna.. =)

sEr0ja said...

::naz::
thanxs...
gud learning..;)


::kak dee::
same2 kak...
all sharing togetha2,,,;)

sEr0ja said...

::pin qib::

hehe...
bgus2 syg ku ini...=P

Budak Terbang Pakai Kadbod said...

ak selalu je terbang..

sEr0ja said...

len kali ajak la aku skali..=P

syariniey said...

sangat mendalam sekali maksudnya
saya suka lah dgn etry seroja :)

sEr0ja said...

mekaseh syariniey...;)
muuaaaaaahh3 kat pp kamo..:-*

syariniey said...

kesimpulannya :
semua orang adalah mulia :))

seroja,
tiada siapa menginginkan kesepian

tapi daku tidak sepi..
kerana kamu sentiasa disisi :)
terima kasih..

sEr0ja said...

::syariniey::

btol tu...
sume makhluk ciptaan Allah semuanya indah2 dan baik semuanya...;)

same2 syariniey..
daku sentiasa ada...
untuk mendengar segala segala jeritan hati mu...;)..
aku jua punyai kamu...;)

Eazy Izzuddin said...

renung2 kan...
dan selamat beramal...
;)

btw thanks jd my follower..
=D
xD

sEr0ja said...

cam prof izzi lak dye nie..
klon ke...
hihihihi,,,=P

ok..same3...=)