Thursday, April 30, 2009

masak memasak..

salam semua..

dah lame rasa nya tak jaja makanan dalam blog aku nie..hehe... bukan nya ape...sebab aku dah lama tak masak..huhu...stakat aku makan hari2 kat cafe tu tak de apa yang spesial la nak jaja...wat geli tekak korang tengok ada la...haha...

semalam budak umah aku bawak balik ikan patin..akak yang keja kat tempat praktikal dia tu kasi 2 ekor.. dia cakap dia nak goreng ikan tu... aku pon pelik la..ada ke orang goreng ikan patin...? hehe...atau aku yang jakun? hehe...

ni ler ikan nyer,,besar la jugak,,,


yang nakal nye dia nak goreng ikan patin guna rempah kari..pasal ape aku tak tau la.. so dia gigih la gi kedai beli rempah..korang tau dia beli rempah ape? rempah kari daging! haha,,,

ape hal nye ko gi beli rempah kari daging sedangkan nak goreng bersama ikan... adoyaiii~...

so, aku ngan lieya pun bitau la..baik masak berkuah je...lagi sedap makan..pung pang pung pang bagi cadangan..dia pon stuju la nak masak berkuah..dia tu bukan ape..malas sebenarnya nak masak berkuah sebab tu dia decided nak goreng je..huhu..tak pe la..kita masak sama-sama..;)

lieya gigih kol mak dia...nak masak ape yang seswai ngan ikan patin..mak dia pon sajes la masak kan gulai lemak cili api..kawan aku tu pon dengan rela hati gi kedai balik beli barang2 yang perlu..kan dah kena gi kedai dua kali...nak wat ape2 tak nak tanya akak2 kat umah ni dulu..hehehe...*poyo je...*

sementara dia gi kedai..aku pon gigih la jugak tolong dia siang ikan tu.. aku mane penah weh siang2 ikan patin ni..luka oh tangan..pisau, gunting sume aku guna..lantak la janji bersih..hehe...=P..


kena rendam ngan limau nipis ye puan-puan..untuk buang lendir ngan bau hanyir..



akhir nya..

setelah penat ketung ketang ketung ketang bunyi lesung batu tumbuk segala bahan2 nya...
*umah ni xde blender ok*..hehe.. siap la jugak...



ni ler hasil nya walaupun kitaorg pestime masak ikan nie...hehe..

tedaapp..nak2 makan ngan budu...maveles...:D...

-------------------@-----------------------

esok cuti 3 hari kan,,,wahhhhhh syorga..korang nak pi mana? aku ahad ni nak kuar ngan member lama kat midveli...any planning.....need to ask my rumate,,heheh...;)

selamat bercuti semua..............;)






26 comments:

PinQib said...

lol,.kk seroja. qib suke makan ikan paten goren ok!!!


dan. rempah kari tuh besenye digunakan, nak sedapkan..

bukan ape.dun worry..,,

pix8** itu membuatkan ku kecur lioqq

♥miss zaza♥ said...

wahhhhh
kecur liur ;P
siap mkn ngn budu bagai
hehehe

seroja said...

::pinQIB::

Hehe..yeke...
sah2 akk jakun...haha..

seroja said...

::miss zaza::

jom la mkan skali...

cepat2 sementara stok masih ada..

lalala...=P

rizz said...

wah2!!1 sedappp! ikan patin msak lemak cili api! hihiiiih..smt cuti yaa!

seroja said...

HEHE...
mmg tedapp pon..=P..

slmat bercuti jugak...;)

pink_butterfly said...

hmmm....

mcm sodapp!!!

@e_da said...

alahaiiii sedapnnya dik..... dah lama tak makan nih.,.. patin masak tempoyak pon sodap kan..

~tia~ said...

kelihatan sedap:;) semam dah baik selera makan makain bertambah ni..
huhuhuhu

mak lapa..

seroja said...

:: pink butterfly::

mmg sedap pon..hihi..=P

seroja said...

::kak eda::

a'ah tu pon sedap..
tapi xde tempoyak kat cni..

tu yg bantai masak cam tu je..
hehe...

seroja said...

:: tia::

meh la mkn..
jgn seksa selera yg ada..
hehe...;)

LUKISAN PENA said...

Seroja:

wat post laju bleh tak? lapor giler nih...

seroja said...

::lukisan pena:

boleh...kasi alamat,

no ic...hehe...;)

mademoiselle azieshakespeare said...

cam sedap je ni :D

Cik AniS GalaxY said...

tgk masak lemak 2 x kecur lagi luir nie
tp bile sebut BUDU
adoiii
meleleh trs air liur..hehehe

seroja said...

::cik anis::

kamu suka mkan budu ek?
hehe..

uii..mmg malat0p mkn ngn budu ..=P

seroja said...

::azie:

mmg tedap pon..=P

atty's said...

SEDAPNYA..

Umie said...

perghh... sedapnya... makan ngan nasi panas2 mmg layanzz kan...

Dee said...

biasanyer org masak tempoyak kan..tp akak suka lg kalo buat asam pedas..janji leh mkn..eh..tumbuk lg sedap dari blender tau..kalo akak sanggup tumbuk..

Maswani said...

ikan patin?...bt apa pn sedap..wajip ada budu lak tu, mmg best la..hehe..

j0jet said...

weyy seroja, aku ni org pahang.. dok kt tepi sungai pahang *eceh* ikan patin biasanya org masak gulai tempoyak, tp aku xreti masakkk kalu ko nk tau resepi!hikhik, anyway gulai korang nmpk sgt pekat..mesti sedapkn!!

juelee said...

ikan patin memang sedap bt gulai yg penting kene buang dulu lendir2 ngan hanyir die kalau tak loyaaa tekak...

~PakKaramu~ said...

Pak Karamu mwlawat anda

SuFy said...

waaa..sedapppp2..nak3!!nak jugak..hehehe...kalo mkn cmpur sambal aduh meleleh air liur..haha