Friday, April 10, 2009

suatu perbualan tentang cinta dan perkahwinan...

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya.. .

pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya. ..?

guru: ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana ,berjalanlah kamudan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. sekiranyakamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong. guru bertanya: mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?


pelajar menjawab: saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.

gurunya menjawab: ye, itu lah cinta...

dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan. ..?

guru: ada hutan yang subur didepan sana . berjalanlah kamu.tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

maka gurunya pun bertanya: mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?

pelajar itu menjawab: sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya.. .

maka guru itu menjawab: itulah perkahwinan. ......

tamat....


Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya..

----------------@@-------------------------------------

**memilih tak salah..tapi jangan terlampau memilih sampai tersalah pilihan....memang la..memilih pasangan untuk berkahwin bukan lah sesuatu yg mudah..hidup bersama bukan nya nak sehari dua..mesti lah nak ke hujung nyawa kan..semua orang ingin kan teman yang terbaik..hatta diri saya sendiri..tapiii..yang penting..diri kita dulu mesti baik, bru la dapat teman yang terbaik kan...kadang2 apa yang saya lihat..cinta pada hari ini..kebanyakkannya...saya ulangi..kebanyakkannya..bukan semua ye... lelaki memilih rupa...perempuan memilih harta....adakah korang semua bersetuju dengan pendapat sy?....-seroja**

wallahua'lam...;)

20 comments:

fzalah said...

wah best.ade pgjrn cite ni.tp memilih pn kene gk.tkot terslh plih, kene penagih.huhu.

sEr0ja said...

a'ah betul tu...
bijak memilih dan membuat pilihan... utk masa depan..
semoga kita bertemu dengan jodoh yg baek2..insyaAllah..;)

syariniey said...

insyALLAH..
kalau kita baek insyALLAH dapat yang baik.
doa itu penting
saya setuju sangat perbandingan entry ni :))

sEr0ja said...

yups..kita kena berdoa...
semoga mendapat jodoh yg terbaik..
semoga di permudahkan segala urusan hidup dan mati kita...;)

PuteriSatu said...

yang penting....beristikharah... insyaallah...ada petunjuk yang terbaik dari allah...

naz said...

nice blog nie :)
manusia tidak pernah puas :)

atty's said...

besh citer nie...
suh kita jangan memilih sgt..
tp kalo tersalah pilih pun nanti susah.

sEr0ja said...

::puteri satu::

betul tu kak...
beristikharah agar dapat petunjuk siapa jdoh yg terbaik buat kita..;)

sEr0ja said...

::naz::

thanxs..;)

mmg pon..manusia xpernah puas..
kalau boleh nak lebih...nak lebih lagi kan...bila dah hilang baru nak menyesal....

sEr0ja said...

::atty's::

yang penting..bijak membuat keputusan kan kak...berdoa mintak petunjuk... insyaAllah...semoga betul pilihan hati kita..;)

sticind said...

Setiap apa yang kita buat mesti ada hikmahnya..

alan said...

tapi kalau dah memang takde orang yg sesuai nak wat camner?

rizz said...

kena pndai2 memilih yerr.hikss

Dee said...

akak pun setuju ngan kata2 seroja..harta boleh dicari..rupa akan berubah..carilah org yg menyayangi kita seikhlas2nya..tidak kira di masa susah maupun senang..

j0jet said...

sy tgh problem ngan dia..sedih..cmne nk tau die CINTA or kite kna cari CINTA lain?huk..

sEr0ja said...

::sticind::
betul tu..
setiap yg berlaku pon ada hikmahnya...;)

sEr0ja said...

::alan::

percaya lah..setiap manusia pasti di jodohkan..tidak di dunia..pasti di akhirat sana..pasti ada bidadari menunggu..insyaAllah..;)

sEr0ja said...

::kak dee::
betul tu kak..
bukan senang nak cari jodoh yang betul2 ikhlas ngan kita nie..
semoga dipertemukan jua suatu hari nnti...insyaALLAH..

sEr0ja said...

::rizz::

a'ah..kena pandai memilih...
kerna rupa ke..harta ke..
tepuk dada tnye la iman..;)

sEr0ja said...

::jojet::

tiada masalah yg xde penyelesaian..
try bncang ngan dia baik2,
xpun, awk bg dia mase berpikir..tenangkan hati..yg mne baik untuk hubungan korang...
kalau dia dah xde lagi sekelumit rse syg..bru lah cari CINTA lain..
jgn seday2 tau...