Friday, January 9, 2009

efek kata2 negatif dan positif...

Satu eksperimen menarik dari rakan negara jiran.

Sebaiknya kita semua mulai mengendalikan kata-kata yang keluar dari mulut kita dengan kata-kata yang Positif dan Baik.

Setelah mendengarkan info tentang pengaruh Kata-Kata Negatif terhadap Air yang ditulis dalam buku “The Hidden Messages in Water“ karya Masaru Emoto dan pada halaman 31 buku tersebut disebutkan tentang banyaknya orang yg melakukan percobaan, saya pun tertarik untuk melakukannya:

1. Tempatkan sisa nasi yang sudah didiamkan semalaman kedalam 2 bekas dengan jumlah yang sama, kemudian ditutup rapat.

2. Tampal label yg berisi kata-kata seperti:

3. Bekas 1 : “ Kamu Pintar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih.

4. Bekas 2 : “ Kamu Bodoh, Jelek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku Sebel Tidak mau dekat dekat kamu “

5. Bekas-bekas ini saya letakkan terpisah dan pada tempat yang sering dilihat, saya pesan pada isteri, anak, dan pembantu untuk membaca label pada botol tersebut setiap kali melihat bekas tersebut.

6. Dan inilah yang terjadi pada nasi tersebut setelah 1 minggu kemudiannya

Nasi dalam bekas yang di bacakan kata-kata Negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi busuk dan berwarna hitam dgn bau yang tidak sedap.



Sedangkan Nasi dalam bekas yang di bacakan kata-kata Positif masih berwarna putih kekuningan dan baunya harum seperti ragi.

Silahkan teman-teman mencubanya sendiri.

Kalau di buku di katakan ada yg mencuba dengan tiga botol dimana botol ketiga tidak di beri label apa2 atau diabaikan / tidak dipedulikan, dan ternyata beras dalam bekas yang diabaikan membusuk jauh lebih cepat dibandingkan bekas yang ditampal kata “Kamu Bodoh”.

Bayangkan apa yang akan terjadi dengan anak-anak kita, pasangan hidup kita, rakan-rakan kerja kita, dan orang-orang disekeliling kita, bahkan binatang dan tumbuhan disekeliling kita pun akan merasakan efek yang ditimbulkan dari getaran-getaran yang berasal dari fikiran, dan ucapan yang kita lontarkan setiap saat kepada mereka.

Maka sebaiknya selalulah bijaksana dalam memillih kata-kata yang akan keluar dari mulut kita, demikian juga kendalikanlah fikiran-fikiran yang timbul dalam batin kita.

Semoga tulisan ini bermanfaat untuk kita semua.

notes: artikel ini di petik drp www.shafril.com..kredit kpd beliau...

9 comments:

♥chentaMAYA said...

iyak!
haaa~
sdgkan nasik p0wn bley bus0k!
kan?
dasyat!

naz ilyn said...

salam...

terima kasih atas info... taksangka kesannya begitu sekali... seroja dah cuba ker..??

sEr0ja said...

::cik pupu::
ha..tu la...
apatah lg pikiran manusia...
sbb tu la ...
al kalamu doa..iaitu setiap kata2 adalah doa...

::naz ilyn::
same2...seroja xpenah cuba lg..
tgk artikel ni cm menarik..
tu yg berkongsi..=]

ChentaHati :-) said...

wow..bestnyer artikel ni..diyana pun pnh kene jugak oleh org2 yg komen blog..menghamburkan kata2 yg x sedap didengar..dan ade smpi buat diyana menangis..sbr je la..

sEr0ja said...

::diyana::
o0 yeke...knp nk komen bnde yg myakitkan hati diana plk...
sbar la diana...biase la..dlm dunia..ssh nk puaskn hati org...

pink_butterfly said...

waah, btul ke ngn experimen nasik 2? nak cuba la...

sEr0ja said...

::pink butterfly::

seroja xpasti,,
klau brani..
cuba la...=]
apa slh nye kan...

dakgilachoc a.k.a nani said...

isk..x terfikir lak nak buat cenggini kan..btw good info..thanks dik..:)

sEr0ja said...

::kak nani::

tu la akk..
sy pon xterpkir nasi pon leh jd cmtu...
xnk try ke kak?
hikhik..=]
same2.ada info harus la
kongsikan...;)