Sunday, January 25, 2009

kadang kala Allah mengembalikan sesuatu yang hilang..

Setelah berpisah selama dari dua puluh tahun, Allah mempertemukan - dalam kisah yang aneh - antara seorang ibu dan anaknya yang berumur 25 tahun, setelah di pisahkan oleh liku-liku kehidupan. hal itu terjadi pada saat puterinya , menikmati bulan madunya di sebuah tempat peranginan di gunung Saudah di Kota Abha, Arab Saudi.

di sebutkan bahawa ibunya telah bernikah lagi setelah bercerai dan suami pertamanya yang ketika itu usia anak perempuannya itu baru tiga tahun. keadaan kerja suami keduanya yang selalu berpindah randah dari satu kota yang lain ,menghalang sang ibu untuk menjenguk puteri yang di tinggalkannya dalam pemeliharaan suami pertamanya.

pada suatu hari yang indah di musim panas di gunung Saudah, sang puteri bertemu dengan salah seorang ibu di tempat peranginan. mereka berbincang- bincang dan keduanya tidak saling mengenali,kerana sang ibu meninggalkan puterinya ketika berusia 3tahun.

di tengah -tengah perbincangan, sang ibu melihat salah satu jari nya terpotong, kemudian sang ibu menanyakan tentang ibunya. sang puteri pon menceritakannya. seketika itu sang ibu menyedari pertemuan dengan puterinya di hadapan wajahnya setelah berpisah lebih dua puluh tahun. sang ibu terus memeluknya dan menciumi wajahnya dengan kasih sayang dan cinta yang mendalam. kerinduan yang di pendamnya begitu lama pecah seketika.

-La tahzan-


coretan hati ~ walaupun hati dan jasad terpisah jauh...tp seandainya satu hari nanti sudah suratan dan keizinanNya...pasti bertemu jua...pertemuan dan perpisahan berada di tangan Tuhan..hargai lah setiap pertemuan yang pernah tercipta antara kita..kerana perpisahan sentiasa berada di hadapan kita dan kerana pertemuan juga la ada nya istilah 'perpisahan'.....~

~ memikirkan kebahagiaan itu adalah bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya..dan apa yang akan terjadi nanti. dan sampai batas tertentu berpikir terlalu jauh itu boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri,,,~

5 comments:

chentaMAYA said...

ser0ja!
bet0l 2~
setiap pertemuan!
pasti akan terjadi perpisahan!

p/s : kam0 bl0m link sy yea!?

seroja said...

a'ah pndai pon cik pupu ku cyg~!
dh syg...tp kat dashboard.....hehe...
okeh.nnti sy link lg ye cyg~!

Kapten Luffy said...

semuanya telah ditentukan sejak azali... itulah jalan yg mereka lalui... dan inilah jalan yg kita lalui

seroja said...

btul tu..
segala2 nya sudah di tetapkan..
dan segala2 nya juga ada hikmah yg tersirat,,,

dakgilachoc said...

wah sumthing je ni...ada apa2 ke? hek hek =P